الأموال
الأربعاء، 8 مايو 2024 03:53 صـ
  • hdb
29 شوال 1445
8 مايو 2024
بنك القاهرة
CIB
الأموال

رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحريرماجد علي

فنون

لأول مرة.. علاء مرسي يتحدث عن إصابته بالسرطان: ربنا حب ياخدني عنده شوية يأدبني

علاء مرسي
علاء مرسي

تحدث الفنان علاء مرسي لأول مرة عن تفاصيل إصابته بسرطان القولون، وذلك خلال لقائه في برنامج "كلّم ربنا" الذي يقدّمه أحمد الخطيب عبر أثير راديو 9090،

وقال علاء مرسي: المريض بيكون في لحظات ضعف لا يجد رحيم فيها سوى الله، ولا يجد معينا سواه ولا رؤوف وكريم سواه، ربنا حب ياخدني عنده شوية يأدبني ويعلمني وينورني، و كانت لحظة صعبة جدا، ولكن مش صعبة عليا على قدر ما صعبة على المحيطين بيا، صعبة عندهم أكتر ما هي صعبة عندي، والمحبة مش بتبان ولا تتبروز إلا في اللحظات الصعبة.

عن شعوره وقت إجراء عملية استئصال القولون، أوضح: كنت شوية بهزر وشوية خايف وشوية مش مصدق، والعجيب أنها كانت أول مرة ليا أدخل المستشفى وأنا مريض، وكان عندي لخبطة وعصبية أني مش عاوز أكمل، والحمد لله ربنا رزقني باتنين دكاترة واحد حنون وواحد صارم واحد يطاوعني وواحد يدني قرارات، وبمجرد أني خدت البنج، روحت لعالم آخر، عالم مريح.

وتابع: أنا شوفت سيدنا رسول الله، وأبو بكر الصديق ووالدتي رحمة الله عليها وارتباطي بيها، اكتر واحدة شفت ملامحها بشكل واضح، شفوت صحاب ليا توفوا، وشفت حياة عجيبة، وفجأة لقتني حد بيقول لي حمد الله على السلامة، كان زمن سريع ومخفي، يبان إن مدته ثواني، لكن خد وقته.

وأضاف :أثناء الإفاقة دعيت الله سبحانه وتعالى أن يوفق جميع أصدقائي، وطلبت السماح لكل من أسأت إليه، وقولت لله إنني أحبك، وهنا أدركت أن الله السند الحقيقي للإنسان في هذه الحياة.

وعلى الجانب الأخر، يشارك علاء مرسي، في موسم مسلسلات رمضان 2024، كضيف شرف في مسلسل "فراولة"، بطولة نيللي كريم، وشيماء سيف، وصدقي صخر، وعلا رشدي، وأحمد فهيم، وحجاج عبد العظيم، وتوني ماهر، وجيلان علاء، تأليف محمد سليمان عبد المالك، وإخراج محمد علي.

مصر للطيران
علاء مرسي
بنك الاسكان
NBE